IMG-LOGO
نصب وب اپلیکیشن
نکات تفسیری سوره شریفه اسراء – آیات 15 و 16 و 17
  • |

نکات تفسیری سوره شریفه اسراء – آیات 15 و 16 و 17

4 سال قبل

نکات تفسیری سوره شریفه اسراء – آیات 15 و 16 و 17، با آرزوی قبولی خودسازی‌هاتون درگاه خداوند یگانه، امروز در کنارتون هستم، نکات تفسیری آیات 15 و 16 و 17 از سوره شریفه اسراء رو خدمتتون عرض می‌کنم.

 

 

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 
«مَنِ اهْتَدي‏ فَإِنَّما يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْري‏ وَ ما کُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّي نَبْعَثَ رَسُولاً»
«وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا»
«وَ کَمْ أَهْلَکْنا مِنَ الْقُرُونِ مِنْ بَعْدِ نُوحٍ وَ کَفي‏ بِرَبِّکَ بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبيراً بَصيراً»

می‌فرماید که هرکسی که زمینه هدایت شدن رو داشته باشه، یعنی مثل اسفنج باشه، هرکجا آب باشه اون رو به خودش جذب بکنه. اهتدی یعنی حالت اسفنجی داشتن نسبت به هدایت. هرکسی که پذیرای این حقایق باشه، قطعا به نفع خودش هست، و اگر کسی این حقایق رو نپذیره، و راه دیگه‌ای رو بره، اون هم به ضرر خودش هست. هیچ کسی قرار نیست بار کس دیگری رو به دوش بکشه، در قرآن آمده که ای انسان‌ها خدا رو در نظر داشته باشید، تقوا داشته باشید، بیم داشته باشید، آگاه باشید از اون روزی که هیچ پدری بار فرزندش رو به دوش نمی‌کشه و هیچ فرزندی بار پدر رو. یعنی در اون روز نه پدر می‌تونه برای فرزندش کاری بکنه و نه فرزند برای پدرش، اون روزی هست که انسان از برادرش، از همسرش  از فامیلش هم فرار میکنه. و در ادامه می‌فرماید ما هرگز هیچ قومی رو دچار عذاب نکردیم مگر اینکه قبلش رسولی رو براشون فرستاده بودیم، اینجا در رابطه با عذاب من یه توضیحی خدمتتون عرض کنم، اینجا خداوند میگه ما عذاب رو براشون فرستادیم، این اصلا به این معنا نیست که خداوند بر طبق میلش یک قومی یک مردمی رو دچار عذاب و سختی بکنه، این نتیجه اعمال خود انسانهاست که دامن‌گیرشون میشه. یه مثال بزنم خدمتتون، شما دانش آموزی رو در نظر بگیرید که در طول سال تحصیلی هیچ تلاشی نمی‌کنه و تمام زمانش رو صرف تنبلی بازی و حواس پرتی می‌کنه، خب آخر سال چه نتیجه‌ای میتونه بگیره جز اینکه مردود میشه، و دانش آموزی رو در نظر بگیرید که در طول سال تحصیلی درس و مشقش رو جدی می‌گیره و تلاش می‌کنه و خب پایان سال قبول میشه، و اون دانش‌آموزی که در طول سال تحصیلی هیچ زحمتی نکشیده آخر سال مردود میشه و چار محرومیت میشه. عذاب یعنی محرومیت از نعمت و رحمت و رشد و سعادت دنیا و آخرت...

نکات تفسیری سوره شریفه اسراء – آیات 15 و 16 و 17
9.0mb
09:47

توجه: این فایل تا مدت محدودی به صورت رایگان قابل استفاده است. در صورت نیاز آن را دانلود کرده و روی سیستم خود ذخیره نمایید.