IMG-LOGO
نصب وب اپلیکیشن
نکات تفسیری آیت الکرسی - قسمت سوم
  • |

نکات تفسیری آیت الکرسی - قسمت سوم

4 سال قبل

نکات تفسیری آیت الکرسی - قسمت سوم، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما دوستان عزیز به درگاه پروردگار یگانه، امروز با قسمت سوم نکات تفسیری آیت الکرسی که مربوط میشه به آیه 256 سوره شریفه بقره در خدمتتون هستم.

 

 

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 
«لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ»

می‌فرماید لا اکراه فی الدین، برای مسلمان کردنی کسی ما حق نداریم متوسل به زور بشیم، نباید که افراد رو برای مسلمان شدن هل بدیم، چوب و چماق دیگه لازم نداره، اجبار در دین وجود نداره، برای اینکه ایمان یک امر کاملا قلبی هست که آگاهی اون رو به وجود میاره. مگه میشه حقایق قرآن کریم رو به زور به کسی تزریق کنیم؟ شخص باید خودش بفهمه. قد تبین الرشد، رشد یعنی یک شخصی در راه درست داره به سمت مقصدش میره، تبین، تبین یعنی تبیین شده، روشن و واضح شده، آشکار شده، توضیح داده شده، من الغی، غی یعنی گمراهی، بی‌راهه، نمی‌دونم کجا برم و چکار کنم، توی کویری آدم سردرگم بمونه، خب در همین کتاب واضح گفته شده که راه سردگمی و بی‌راهه چطور راهی هست، سرگذشت اقوام گذشته براثر خطاکاری‌ها و بی‌راهه‌روی‌هاشون بارها و بارها ذکر شده. دیگه زور و اجبار که معنی نداره، هرکسی عقل و درک داره، خداوند این عقل و فهم رو به انسان داده، پیامبران رو هم فرستاده تا یادآوری کنند. حالا در برابر الله چیست؟ طاغوت، طاغوت یعنی چی؟ طاغوت یعنی طغیان کردن، رودخانه هم که آبش از مرزهاش رد میشه میزنه بیرون، میگن رودخانه طغیان کرده، هرچیزی که در چهارچوب خودش قرار نداشته باشه، این میشه طغیان یا همون طاغوت. هم شیطان رو میگن طاغوت، هم در قرآن علمای دینی بنی‌اسرائیل رو خداوند بهشون گفته طاغوت هستند. هرچیزی یا کسی که طغیان بکند، فرعون‌ها هم طاغوت‌ها بودند، چون می‌گفتند ما خدای شما هستیم، ما رب شماییم، حتی این نظریه اخیر که عقل رو خودبنیاد می‌دانند این هم میشه طغیان، چراکه عقل انسان هم محدودیت دارد مثل بقیه حواس انسان. در قرآن آمده که می‌فرماید: انسان به طغیان می‌افتد وقتی که خودش را از خدا بی‌نیاز بداند. بشر ممکنه آنچنان نسبت به علمش شیفته بشه که فکر کنه تمام شد، همه چیز همون علمش هست، و فکر کنه من که دیگه نه به خدا نیاز دارم نه به مذهب اینا طغیان هست...
 

نکات تفسیری آیت الکرسی - قسمت 3
16.2mb
07:04

توجه: این فایل تا مدت محدودی به صورت رایگان قابل استفاده است. در صورت نیاز آن را دانلود کرده و روی سیستم خود ذخیره نمایید.