IMG-LOGO
نصب وب اپلیکیشن
نکاتی از سوره شریفه حمد – آیه 2
  • |

نکاتی از سوره شریفه حمد – آیه 2

4 سال قبل

نکاتی از سوره شریفه حمد – آیه 2، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما دوستان عزیز به درگاه پروردگار یکتا، امروز نکات آیه شماره 2 سوره شریفه حمد رو خدمتتون عرض می کنم.

 

 

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين‏»

حمد می‌کنیم خدایی را که، حالا صفت بعدی این الله چیست؟ رب العالمین. می‌رسیم به بحث ربوبیت، تمام بحث انبیا و امت‌ها در طول تاریخ ربوبیت بوده. در ترجمه‌های انگلیسی رب رو میگن سینیور یا لرد یا باس، خدا رئیس هست، یک وقت هست که شخص میگه خدا خالق جهان است، خدایی هست که همه عالم را آفریده، تنها در این حد باور کرده، ممکن هست که رحمانیت خداوند را هم قبول کرده باشه، بله مهربان است، دلسوز است، ولی این احساس را نداشته باشید که او رئیس منه، اون گرداننده تمام عالم است، این خیلی فرق می‌کنه که شما نسبت یک نفر احساس داشته باشید که اون رئیس و ارباب شماست، نیاز به او دارید و هر لحظه باید او را جلب کنید، او شما را استخدام کرده و حقوق میده و صاحب اخیتار است و همه کاره است، گردنندست، نظام دهندست. فقط رابطه قلبی نیست، خیلیا فقط رابطه قلبی را دارند بعد هرکاری که دلشان می‌خواهد را انجام می‌دهند، رابطه قلبیشان هم به شکلی هست که هر وقت کاری دارند، گرفتاری دارند به سراغش می‌روند که این اصلا کافی نیست. هم امید انسان باید به خدا باشد و هم بیمش از خداوند باید باشد. سوره با خداشناسی در سه بعد الوهیت، رحمانیت و ربوبیت شروع می‌شود و این سه پایه در تمام قرآن موج می‌زند، سه پایه‌ای که توحید است. الحمد رو هم اگر بخواهیم توضیح بیشتری بدیم احساس ستایشی هست که ما نسبت به هرچیزی که خوب است پیدا می‌کنیم، شما وقتی یک گل زیبایی رو می‌بینید احساس تحسینی نسب به باغبانش پیدا می‌کنید، بوی عطر خیلی خوشی که به مشامتان می‌رسد، منظره زیبایی را که می‌بینید، موسیقی زیبایی را که می‌شنوید، هر چیز زیبایی که می‌بینیم، ما این‌ها را به کی نسبت می‌دهیم؟ این زیبایی‌ها را، این مناظر زیبایی که در اطرافمان می‌بینیم به چه کسی نسبت می‌دهیم؟ میگه ای دوست شکر خوش‌تر یا آنکه شکر سازد؟ بخشی از توجهات انسان‎ها به شیرینی‌هاست، به خوراکی‌های خوشمزه. منظور از شکر، فقط شکر نیست، تمام خوراکی‎ها، این شیرینی‌ها بهتر هستند یا آن کسی که این‌ها را ساخته و به شکلی قرار داده تا در دهان ما مزه‌ای داشته باشند که باعث لذت بردن ما از خوراکی‌ها با طعم‌های مختلف بشوند؟ در غیر این صورت چه کسی میل به خوردن خوراکی‌های بدون طعم و مزه دارد. دوباره میگه خوبی قمر بهتر یا آنکه قمر سازد؟ قمر به معنی ماه هست و در بین مردم هر آنچه که زیبا باشد را به ماه تشبیه می کنند، سمبل زیبایی‌هاست...
 

نکاتی از سوره شریفه حمد – آیه 2
14.1mb
06:08

توجه: این فایل تا مدت محدودی به صورت رایگان قابل استفاده است. در صورت نیاز آن را دانلود کرده و روی سیستم خود ذخیره نمایید.