IMG-LOGO
نصب وب اپلیکیشن
نکات تفسیری سوره شریفه حمد - آیات 3 و 4
  • |

نکات تفسیری سوره شریفه حمد - آیات 3 و 4

4 سال قبل

نکات تفسیری سوره شریفه حمد - آیات 3 و 4، با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما به درگاه پروردگار یکتا، امروزدر ادامه آیات سوره شریفه حمد، نکات تفسیری آیه شماره 3 و 4 را خدمتتون عرض می کنم.

 

 

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 
«الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»

الرحمن الرحیم یکبار در بسم الله الرحمن الرحیم آمده، یک بار هم بعد از رب العالمین. این دو چیز نیست، رحمان و رحیم که بعد از بسم الله آمده، اللهی رو که سرچشمه رحمت، چه عام و چه خاص داره معرفی می کنه. یعنی ذات خدا توام با رحمانیت است. دومی دنباله ربوبیت آمده، ربوبیت خدا هم توام با مهربانیت است و هم با رحمت همراه است، عم الوهیتش هم ربوبیتش. یک وقتی هست که یک آدمی مهربانه ولی وقتی تو اداه هست خشنه، آدم خوبیه، ولی خودش خوبه، ذاتش خوبه، نه در رابطه با دیگران، نه در مناسبات اداریش. ربوبیت در واقع همان نقش اداره کنندگیست. هم خدا ذاتش رحمان و رحیم است و هم در اداره جهان و گردانندگیش. بخاطر نیاز به نیست که داره این جهان را اداره می‌کنه، بخاطر رحمتشه که داره مارو اداره می‌کنه. این به چه معناست؟ شما پدر و مادری رو در نظر بگیرید و معلمی رو در نظر بگیرید که برای ما مهربانند، ما رو پرورش می‌دهند، در معرض رحمت و رشد و بالندگی قرار می‌دهند، خب این کارهایی که می‌کنند از روی نیازشون نیست، آنها به ما نیازی ندارند. این خیلی فرق می‌کنه، اداره کردن افراد  با هدف استثمار و اینکه ازشون استفاده کنی، این یه چیزه، یا اینکه نه، ما افرادی رو استخدام کردیم تا بهشون هم کمک کنیم، نیازی هم بهشون نداریم، رحمته که باعث استخدام آنها شده، برای اینکه بالا بیان، آموزششون هم می‌دیم، حقوق هم بهشون می‌دیم. این دو چیز متفاوت با اهداف متفاوت هست.
آیه شماره 4، مالک یوم الدین، یا ملک، هم مالک میگن هم ملک، مالک یعنی صاحب اختیار، یوم  نه به معنای روز، روز 24 ساعت، یوم الدین، دین به چه معناست؟ معنی لغوی کلمه دین یعنی جزا، پاداش، اصل دین ریش‌اش جزا و پاداش معنی میشه، ما یه عمری وقت داریم، 50-40 سال حالا 70-60 سال، بیشتر یا کمتر، یه تلاش‌هایی می‌کنیم، یه مرحله دیگه‌ای خواهد آمد که ما نتیجه اعمالمون رو می‌گیریم، مثل مدرسه و دانشگاه که وقتی درس می‌خونیم بعد نتیجه تلاش‌هامون رو می‌گیریم حالا یا به صورت مدرکی هست که می‌گیریم یا اینکه نتیجش تو وجودمون تحقق پیدا می‌کنه و ازش تو زندگیمون استفاده می‌کنیم. کی مالک اون روزه؟ کی تصمیم گیرنده هست؟
 

نکات تفسیری سوره شریفه حمد - آیات 3 و 4
9.1mb
04:07

توجه: این فایل تا مدت محدودی به صورت رایگان قابل استفاده است. در صورت نیاز آن را دانلود کرده و روی سیستم خود ذخیره نمایید.